wczasy, wakacje, urlop
07 październik 2011r.
Wschodnia elewacja Bramy Zielonej otwiera się na panoramę Długiego Pobrzeża i oddzieloną wstęgą Starej Motławy Wyspę Spichrzów, na którą wiedzie most Zielony — w minionych wiekach kres podróży flisaków dowożących ziemiopłody do Gdańska. Siedemnastowieczne i późniejsze sztychy ukazują panoramę Długiego Pobrzeża z lasem masztów statków przybywających tu z całej Europy po zboże, smołę, węgiel drzewny i inne towary. Większość statków płynęła do Gdańska bez ładunków — po towar. Dlatego też fracht do Gdańska (opłata za przewóz) był tani. Tym między innymi można tłumaczyć, a nie lekkomyślną rozrzutnością, fakt sprowadzania małych cegieł dla Zielonej Bramy aż z Amsterdamu. Tym również można wytłumaczyć,że Gdańsk oddalony o setki kilometrów od najbliższych kamieniołomów południowej Polski był najbardziej bogato w kamień zaopatrzonym miastem. Każdy statek, jeżeli nie miał ładunku, musiał brać balast, aby zapewnić sobie żeglowność. Gdy zaś nie udało się uzyskać transportu kamieni z Gotlandii lub Flandrii czy Danii, trzeba było sypać piasek do ładowni. Surowe przepisy portowe Gdańska wyznaczały miejsca, gdzie piasek można było wysypywać. Pozbywanie się balastu w porcie, który zamulała rzeka, było uważane za szczególnie szkodliwe przestępstwo i groziły za to bardzo surowe kary. Warto przejść na drugą stronę mostu Zielonego, w kierunku przysadzistych baszt zwanych Stągwiami Mlecznymi i broniących dostępu od strony niziny żuławskiej. Mniejsza z nich — Stągiewka powstała jeszcze w XV w., a Wielka Stągiew — w 1. 1517—19. Stąd można-zobaczyć panoramę zabudowy Długiego Pobrzeża. Od lewego, południowego narożnika Głównego Miasta przeglądają się w wodzie masywy wodnych bram zamykających trakty komunikacyjne skierowane ku wodzie. A oto one po kolei: Brama Krowia, rekonstrukcja dawnej, wczesnogotyckiej rozebranej w 1905 r., na wprost Brama Zielona, na prawo: Chlebnicka (gotycka, zbudowana w 1 poł. XV w.); Mariacka (późnogotycka, koniec XV w.), przy niej wyniosły budynek Muzeum Archeologicznego (1598—99 r.); resztki gotyckiej Bramy Św. Ducha (zapewne XV w.), dalej w kierunku pn. Żuraw (budowany w XIV i rozbudowany w XV w.), za nim Brama Św. Jana (gotycka, częściowo zrekonstruowana), bardzo podobna do Mariackiej — Brama Straganiarska (koniec XV w.). Okrągła Baszta Łabędź (XV w.), pomiędzy nią a Bramą Straganiarską znajduje się Targ Rybny, a na prawo, na miejscu grupy zachowanych tam domów był usytuowany pierwotnie zamek krzyżacki, a jeszcze przedtem — gród słowiański wzmiankowany w 999 r. W 1974 r. ukończono przebudowę nawierzchni Długiego Pobrzeża od Bramy Zielonej po Basztę Łabędź, pokrywając ten odcinek granitowymi płytami. W 1977 r. zakończono pełną rekonstrukcję zespołu kamienic między Bramą Zieloną a Krowią. Jedynie domy między Bramą Mariacką a Żurawiem oczekują na odbudowę. Przy Długim Pobrzeżu znajduje się przystań Żeglugi Przybrzeżnej. Stąd można udać się na wycieczkę po porcie (trasa 6). Gdańska Biała Flota przewozi ponad 2 min pasażerów. Najbardziej popularną trasą jest oczywiście trasa po porcie gdańskim ?. zatrzymaniem się na Westerplatte, skąd można obejrzeć Port Północny. Nie mniej atrakcyjnym szlakiem jest rejs wodolotem na linii Sopot -— Hel — Sopot.