noclegi na wczasy

wczasy, wakacje, urlop

Spacer po Międzyzdrojach

04 marzec 2010r.

Spacer po Międzyzdrojach Po przejściu 11,5 km szeroką plażą dochodzimy do nasady świnoujskiego falochronu wschodniego (kmW 424). Falochron obejmuje ujście Świny i został zbudowany w latach 1818—1823 kosztem 1,5 min talarów. Do budowy użyto głazów wydobytych z morza przy wybrzeżu wyspy Uznam, gdzie — jak dawniej przypuszczano — znajdowała się legendarna Wineta. W latach 1955—1957 zewnętrzna strona falochronu wschodniego i jego głowica obłożone zostały dodatkowo przez polskich hydrotechników żelbetowymi gwiazdoblokami. Jako ochrona zasadniczej konstrukcji falochronu są one znacznie skuteczniejsze od bloków prostopadłościennych. Ich cztery nogi zaklinowują się wzajemnie i skutecznie opierają uderzeniom fal, które pomiędzy tymi nogami wytracają swoją energię. Mniejsze bloki ważą 5 ton, większe natomiast 12 ton. Na głowicy falochronu zachodniego widzimy białą stawę nabieżnikową "Młyny", która ma kształt wiatraka ze skrzydłami i służy jako znak orientacyjny dla statków wchodzących do portu. Na redzie statki handlowe różnych bander czekają na pilota, który udziela pomocy i porad nawigacyjnych kapitanowi pilotowanego statku. Wchodzenie do portu bez pilota może nastąpić tylko wtedy, gdy załodze lub statkowi zagraża niebezpieczeństwo. Łączność z pilotami wchodzących i wychodzących statków utrzymuje wybudowana w roku 1970 żelbetowa wieża nawigacyjna o awangardowej architekturze. Usytuowana u nasady wschodniego falochronu wyposażona jest w nowoczesne urządzenia nawigacyjno-radarowe i sygnalizacyję świetlną. Po zwiedzeniu falochronów kierujemy się do latarni morskiej, położonej 550 metrów od linii brzegowej w CHORZELNIE. Budowę fundamentów zwiedzanej latarni rozpoczęto w roku 1854. Jej światło rozbłysło po raz pierwszy stałym białym ogniem 1 grudnia 1857 roku. W latarni paliły się wtedy cztery koncentryczne knoty podsycane olejem rzepakowym. Wysokość wieży wynosi 68 metrów, tak więc świnoujska latarnia jest jedną z najwyższych na świecie. Obecnie na wieży zainstalowane jest światło elektryczne. Widzialność światła białego wynosi 21 mil morskich, czerwonego — 9. Za latarnią skręcamy w lewo i ul. Kasztanową dochodzimy do ul. Artyleryjskiej, która doprowadzi nas do promu miejskiego w WARSZOWIE (czas ok. 35 min.). Pierwszy przewoźnik, Teodoryk, wspomniany jest w dokumencie z roku 1230. W dokumencie z roku 1530 gani się lenistwo, grubiaństwo i chciwość przewoźników. Z drugiej strony pasażerowie, często urzędnicy królewscy, których przewoźnicy z obowiązku byli zmuszeni przewozić bez opłaty, również denerwowali isię, gdy np. w czasie niepogody lub w okresie połowów lub żniw przewoźnik nie stawił się natychmiast. Często płacili mu za jego usługi kijem. Nieporozumienia te trwały aż do końca XVIII stulecia. Obecnie trzy promy towarowe i osobowe przewożą ruchem wahadłowym pojazdy i ludzi bez żadnej opłaty. Promem tym przeprawiamy się z Warszowa na prawym brzegu Świny do Świnoujścia na lewym brzegu.

ocena 4,4/5 (na podstawie 5 ocen)

A czemu by nie zaplanować wakacji nad morzem bałtyckim.
wakacje Polska, Spacer po Międzyzdrojach